Informatie
Naam: Jan Koudijs
Opdrachtgever: René Zeeders, Bob Mulder, Björn Postema
Thema: Development
Wat is Object Oriented Development (OO)?
In dit vak word een manier van softwareontwikkeling geleerd, genaamd Object Oriented Development. Dit is een manier waarbij alles in de code gezien wordt als objecten met specifieke eigenschappen en functionaliteiten. Deze objecten communiceren met elkaar om samen een programma te vormen.
In het vak word dit onderwerp in delen uitgelegd. Dit vak duurt 1 blok (10 weken) en heeft als eindopdracht een software programma wat je moet opleveren.
De opdracht
De eindopdracht die ik kreeg was een programma over een woestijn waarop dieren liepen onder de begeleiding van herders. Als de dieren poepten dat werd de grond bevrucht en ging er gras en op gegeven moment bomen groeien.
Ik kreeg al een groot deel van het programma. Daarintegen waren de herders, dieren en hun gedrag nog niet geimplementeerd. Het was mijn taak om deze op de juiste manier te implementeren.
Deze opdracht werd opgesplits in de drie opdrachten A, B en C. Voor elke opdracht had je ongeveer 3 weken de tijd voor. Deze opdrachten waren alsvolgt:
Opdracht A: In deze opdracht moest je verschillende strategieën en functies maken van de herder.
Opdracht B: Hier moest je de terreinen maken en de functies daarvan zoals een grasspot die een bos werd nadat er bijvoorbeeld 10 keer was op die spot.
Opdracht C: In deze laatste opdracht moest je de dieren maken en ervoor zorgen dat die leefde in een groep onder leiding van een herder.
Conclusie
Ik vond dit een uitdagende, maar leuke opdracht. Je moet er wel echt hard voor aan de bak, want het is niet altijd even simpel en de opdracht is aardig groot.
Zie de afbeelding hieronder voor een voorbeeld van deze opdracht:
Object Oriented Development opdracht